A szociológia kialakulása:
A szociológia megalapítása a
francia Auguste Comte és az angol Herbert Spencer nevéhez fűződik.
Auguste Comte (1798-1857) elképzelése szerint az emberiség szellemi
fejlődése három szakaszon: a teológiai, a metafizikai és a pozitív stádiumon
megy át. Az első szakaszt a vallási elképzelések, a másodikat a filozófiai
absztrakciók uralják, míg a harmadik szakaszt az jellemzi, hogy az emberiség
lemond az abszolút elvek kutatásáról, és fáradozásait a megfigyelés rohamosan
fejlődő területére irányítja.
Herbert Spencer (1820-1903) az evolucionista világszemlélet
megteremtője volt, azé a szemléleté, amely Charles Darwin híre művének, A fajok
eredetének 1859-es megjelenése után meghódította a művelt közönséget. Spencer a
fejlődést, az egyszerűbbtől az összetettebb felé haladást egyetemes törvénynek
tekintette, amely természetesen az emberre és az emberi társadalmakra is
vonatkozik.
Émile Durkheim (1858-1917) úgy vélte, hogy a társadalmi jelenségek,
vagy ahogy ő mondta: társadalmi tények csak más társadalmi tényekkel magyarázhatók.
Az egyes társadalmakra jellemző cselekvésmódok, gondolkodásformák, nem az
egyénben, hanem a társadalomban gyökereznek, és kényszerítő erővel hatnak az
egyénre. Az öngyilkosság című, 1897-ben megjelent könyvében az öngyilkosságok
okát a társadalmi normák meggyengülésében, a társadalmi integráció
csökkenésében vélte felfedezni.
Németországban a századforduló
divatos filozófusai azt hangoztatták, hogy a társadalmi jelenségeket nem lehet
tudományos módszerekkel vizsgálni.
Max Weber (1864-1920) A megértő szociológia alapvonalai című
művében a szociológiát olyan tudományként definiálta, amely a társadalmi
cselekvés értelmező megértésére, a cselekvés menetének és hatásainak oksági
magyarázatára törekszik.
Szociológia: a társadalmak felépítésével és működésével, a
társadalmakat alkotó egyének, csoportok, szervezetek, intézmények jellemzőivel
foglalkozó, empirikus irányultságú tudomány.
A szociológiai kutatás menete:
w A
probléma megfogalmazása.
w A
szakirodalom áttekintése.
w A
fogalmak pontosítása és operacionalizálása.
w A
kutatási módszer kiválasztása.
w Az
adatfelvétel elvégzése.
w Az
adatok feldolgozása és elemzése.
w A
következtetések levonása.
Konceptualizálás: az a gondolkodási folyamat, amelynek során
pontosan meghatározzuk, hogy az egyes kifejezéseken mit fogunk érteni.
Operacionalizálás: az a folyamat, amelynek során kidolgozzuk azokat
a konkrét eljárásokat, műveleteket, melyekkel az elvont fogalmak empirikusan,
vagyis tapasztalati úton vizsgálhatók.
Kutatási módszerek:
o megfigyelés
´ külső
megfigyelés
´ résztvevő
megfigyelés
o kísérlet
o megkérdezés
´ interjú
´ kérdőíves
felmérés
o dokumentálás
A kultúra: minden, amit nem a természet, hanem valamely emberi
közösség alkotott.
A kultúra alkotórészei: az illető nép
v nyelve
(mint az elvont gondolkodás és a kommunikáció eszköze)
v technikája
(termelőeszközei, termelési tudása és termékei: élelme, ruházata, lakása,
használati tárgyai)
v viselkedésmintái
(szokásai, normái, értékei)
v intézményei
(családi élete, rokonsági rendszere, törvényei, gazdasági élete, társadalmi
rendje, törzsi vagy államszervezete)
v tudása
(ismeretei, hiedelmei, vallása, tudománya)
v művészete
(mondái, zenéje, dalai, táncai, díszítményei)
A társadalom: olyan emberek önálló csoportja, akik közös területen
élnek, közös kultúrával rendelkeznek, és ezt a kultúrát átadják azoknak, akik
ebben a csoportban születtek, ill., akiket ide befogadtak.
Ösztön: genetikailag meghatározott, komplex viselkedésminta.
Azok a cselekvések, melyeket az
embernél ösztönöseknek szoktunk nevezni, tulajdonképpen nem ösztönök, hanem
reflexek, vagyis akaratlanul bekövetkező, egyszerű mozdulatok.
Szocializáció: az a folyamat, amelynek során az egyén elsajátítja
valamely társadalmi csoport kultúráját, és képessé válik azoknak a feladatoknak
az ellátására, amelyek felnőtt státuszaiban várnak rá.
Az emberi nyelv többek között
abban különbözik minden más, állati kommunikációs rendszertől, hogy benne a
jelek és a velük jelölt dolgok közötti kapcsolat konvencionális, vagyis
hagyományon alapul.
Az emberi nyelveknek megvan az a
képességük is, hogy ilyesmiről beszéljünk, ami nincs a közvetlen
környezetünkben.
Adaptáció: az a folyamat, amely által egy élőlény olyan fiziológiai
tulajdonságokat, viselkedésmódokat vagy eszközöket fejleszt ki, amelyek
lehetővé teszik számára, hogy életben maradjon, és utódokat hozzon létre.
(alkalmazkodás).
Társadalmi szokás (v. szokás): olyan viselkedésminta, amely
valamely közösségben elterjedt, és megmondja, hogy az illető társadalomban vagy
társadalmi csoportban bizonyos dolgokat hogyan kell csinálni.
Norma: olyan szabály, amely kimondja, hogy bizonyos helyzetekben
vagy bizonyos dolgokkal kapcsolatban hogyan kell viselkednünk, cselekednünk
vagy gondolkodnunk.
A normák betartását,
érvényesülését a társadalmak kétféle eszközzel: büntetéssel és jutalmazással
kívánják elérni.
Tabuk: azok a normák, amelyek az ún. primitív társadalmakban
bizonyos viselkedésmódokat szigorúan tiltanak.
Attitűd: az értékek, közösen elfogadott elképzelések, eszmék arról,
hogy valamely társadalomban mi helyes és mi helytelen, mi hasznos és mi
haszontalan, mi számít igaznak és mi hamisnak, mit tekintenek szépnek és mit
csúnyának.
Kulturális univerzáliák (kulturális egyetemességek): minden vagy
majdnem minden kultúrában előforduló jegyek.
Etnocentrizmus: arra való hajlam, beállítottság, hogy egy másik
kultúra szokásait, értékeit, meggyőződéseit a saját kultúránk szemszögéből
ítéljük meg.
A kulturális relativizmus szerint
a különböző társadalmak szokásai még azokat a viselkedésfajtákat és hiedelmeket
is helyessé, igazolttá, elfogadottá tehetik, amelyek a mi számunkra bizarrnak,
ésszerűtlennek vagy kegyetlennek tűnnek.
Szubkultúra: a többségi, domináns kultúrát fő vonalaiban elfogadó
és követő, de attól bizonyos vonatkozásban eltérő kultúra.
Több kultúrának egy országon, egy
társadalmon belüli együttélését nevezik kulturális pluralizmusnak, az ilyen
társadalmakat pedig multikulturális társadalmaknak.
Ifjúsági szubkultúra: az életkori sajátosságokon alapuló kultúra.
Deviáns kultúra: a megszokottól eltérő és széles körben
helytelenített viselkedésen vagy meggyőződésen alapuló szubkultúra.
Az öt fő társadalom típus:
? Gyűjtögető
és vadászó társadalmak:
Zsákmányoló
életmódot folytattak. E társadalmak egyik jellemző vonása, hogy évszakonként
vándorol, követi a csapadék és a hőmérséklet változását, az állatok mozgását, a
növények és a gyümölcsök előfordulását. Ezek a csoportok rendszerint kis
létszámúak, többnyire 50 főnél kevesebb tagot számlálnak. Minimális a
hierarchia.
Hordák: olyan csoportok,, amelyek
mindig a környezet erőforrásaihoz igazítják a méretüket.
Háziasítás (domesztikálás): az a
felfedezés, hogy a begyűjtött és elvetett magvak kikelnek és kellő gondozás
mellett érett növénnyé fejlődnek, ill. hogy bizonyos állatok befoghatók és az
emberi környezethez hozzászoktathatók.
? Kertművelő
társadalmak:
Ezekben a
társadalmakban a főnökök és a törzsi vezetők már nagyobb hatalommal
rendelkeznek. Rendszeresebbé válnak a települések és az egyes társadalmak
közötti kereskedelmi és politikai kapcsolatok is.
? Pásztorkodó
társadalmak:
Nyájaik a
természetben előforduló takarmányon élnek, és mindig oda kell vinni őket, ahol
elegendő élelem és víz található számukra. Az állattartó társadalmak népessége
több tíz- vagy több százezer főt is kitehet.
? Mezőgazdasági
társadalmak:
Azok a
társadalmak, amelyekben állat által húzott ekével művelik meg a földet és
gondoskodnak a föld termőerejének megőrzéséről. (agrártársadalmaknak is
nevezik)
Tradicionális (hagyományos) államok: Élén
valamilyen uralkodó család áll, többnyire erős katonasággal, bürokráciával és
papsággal, amelyek szervezik, ellenőrzik és integrálják az uralmuk alá eső
területeket.
? Ipari
társadalmak:
Az iparosodott
társadalmakban a munkák egyre nagyobb részét az emberek olyan gépekkel
végeztetik, melyeket új energiaforrásokkal: a vízgőz, a gázrobbanás vagy az
elektromosság erejével működtetnek.
Ipari társadalmak: az áruk és a
szolgáltatások gépesített előállításán, a termelés hatékony megszervezésén és a
tudományos és technikai ismeretek alkalmazásán alapulnak.
Ipari forradalom: az iparszerű
termelésre való áttérés. Angliában kezdődött a 18. század második felében a
gőzgép megjelenésével.
Posztindusztriális társadalom Daniel Bell szerint: ezt a
társadalmat az jellemzi, hogy az egyre bonyolultabb és automatikusabb termelő
gépek átveszik a képzetlen munkaerő nagy részének a feladatát, és az emberek
többsége az ún. szolgáltató foglalkozásokban fog dolgozni.
Szocializáció: a társadalmi lénnyé válás folyamata, személyek közti
interakción alapuló tanulási folyamat, melynek révén elsajátítjuk a társadalmi
együttélés szabályait, kialakítjuk céljainkat, törekvéseinket, és megteremtjük
önazonosságukat.
A szocializáció fő funkciói:
} Alapvető
szabályokat vés az egyénbe.
} Törekvéseket
sugall.
} Identitást
nyújt az egyén számára.
A szocializáció biológiai alapjai:
´ az
ösztönök hiánya
´ a
gyermeki függőség hosszú ideje
´ a
tanulásra való képesség
´ a
nyelvi kommunikációra való képesség
A társadalmi tanulás módjai:
o Kondicionálás:
A
megerősítés-kioltás mechanizmusainak érvényesítése támogatással és tiltással,
jutalmazással és büntetéssel.
o Modellkövetés:
Valamely csodált,
szeretett vagy félt személy modelljének követése lehet utánzás, ami a modell
külső jegyeinek átvételét, vagy azonosulás (identifikáció), amely a modell
általánosított értelmének és értékének elsajátítását jelenti.
A
modellkövetés elvei:
- Megerősítés elmélet:
az egyén azért választ modellül egy bizonyos személyt, mert az gyakran
jutalmazza őt, mint tanulót.
- Másodlagos
megerősítés elmélete: a távol lévő személy felidézése okoz a modellkövető
számára örömet.
- Státuszirigység: az
egyén azért választ modellül egy bizonyos személyt, mert az gyakran részesül
jutalomban, amit áttételesen ő is átél.
o Identitás-felvevés
(internalizáció):
Átvesszük és
bensőkké váltjuk környezetünk tudását és mintáit.
Interiorizáció: során a tanulás nem
egyirányú, hanem a visszacsatolások révén duális vagy bonyolultabb rendszereket
megújító folyamat.
Közvetítő ágensek a szocializáció folyamatában:
A közvetítő ágensek: közvetítő
rendszerek. Ezek részben személyes természetűek, részben történelmileg
kidolgozott ún. tárgyi formát öltött közvetítő rendszerek: objektivációs
rendszerek. Ide tartozik mindenekelőtt a nyelv.
A gyermek csak a személyi
relációk által közvetítve sajátítja el az ezek használatához szükséges emberi
képességeket, s interiorizálja a bennük rögzült társadalmi tapasztalatot.
Az anya-gyermek kapcsolat:
Az első, és a korai gyermekkorban
a legfontosabb ,,közvetítő ágens" az anya vagy anya-helyettes, és az első
létfontosságú személyi reláció: az anya és gyermek közötti viszony.
Az anyának az a szerepe, hogy
bevezeti kicsinyét a mindennapi élet szokásrendjébe.
A család-gyermek kapcsolat:
A szocializáció folyamatában a
másik fontos személyes közvetítő ágens a család.
Típusai:
w Személyorientációjú
és pozicionális családok:
A
személyorientációjú családokat nyílt kommunikációs rendszer jellemzi, ahol a
döntések megvitatásának határait az egyén pszichológiai tulajdonságai, nem
pedig formális státusza szabja meg.
A pozicionális
családokban az ítélkezés és döntéshozatal folyamatában való részvétel inkább a
családtag státuszának, mint egyéni tulajdonságainak függvénye.
w Elnyomó
és résztvevő szocializáció:
Az elnyomó
szocializáció a gyermek engedelmességét veszi célba, a résztvevő szocializáció
viszont a gyermek részvételét igyekszik elérni.
A résztvevő
szocializáció megadja a gyereknek a szabadságot, hogy maga próbálja ki a
dolgokat, saját fogalmai szerint fedezze fel a világot.
A represszív
szocializáció az engedelmességet, az autoritás tekintélyét és a külső kontrollt
hangsúlyozza.
A szocializáció két típusának főbb jellemzői:
} elnyomó
szocializáció:
´ a
rossz magatartás büntetése
´ anyagi
jutalmak és büntetések
´ a
gyermek engedelmessége
´ nem
verbális kommunikáció
´ parancsszerű
kommunikáció
´ szülőközpontú
szocializáció
´ a
gyermek felfogja a szülők kívánságát
´ a
család mint szignifikáns másik
} résztvevő
szocializáció:
´ a
jó magatartás jutalmazása
´ szimbolikus
jutalmak és büntetések
´ a
gyermek önállósága
´ verbális
kommunikáció
´ interakciószerű
kommunikáció
´ gyermekközpontú
szocializáció
´ a
szülők felfogják a gyermek igényeit
´ a
család mint generalizált másik
Kortárscsoport: a hasonló korú gyerekek közössége. A kortárs
csoporton belüli kapcsolatokat mindenekelőtt az különbözteti meg a családon
belüliektől, hogy azok egyenrangú felek közötti viszonyok, és
,,demokratikusabbak", mint a szülő-gyermek kapcsolat.
A nyelv és a szokásrendszer:
A szokásrendszer közvetlenebb
kapcsolatban áll az egyén konform magatartásával, a nyelv viszont a fennálló
normákkal szemben tudatosan megfogalmazódó kritikai attitűd kialakításának
fontos eszköze.
Folyamatos szocializáció: a felnőtt személyiség fokozatos és
részleges változása.
Reszocializáció: alapvetőbb, gyorsabb változást jelöl. Ilyen típusú
változás leggyakrabban az un. totális intézményekben - elmegyógyintézetekben,
börtönökben, katonai alakulatoknál - vallási közösségekben, politikai
csoportosulásokban valósul meg.
Konform viselkedés: a társadalmi normákat elfogadó, a mások által
kívánatosnak tartott mintákat követő viselkedés.
Deviáns viselkedés: a normák megszegése, a társadalom többsége
által elfogadott elvárásoktól való eltérés.
A szociológia azokat a deviáns
viselkedésformákat vizsgálja, amelyek a világ legtöbb országában a társadalom
többsége által elfogadott normát sértenek: az öngyilkosságot, az alkoholizmust,
a bűnözést valamint a mentális betegségeket.
A deviáns viselkedés társadalmi okai:
A társadalmi integráció hiánya,
vagy alacsony foka az öngyilkosság gyakoribbá válásához vezet, míg a kellően
integrált közösségekben alacsonyabb az öngyilkosok száma.
Az anómia Durkheim szerint: az az állapot, amelyben a társadalom
integráltságának foka alacsony, a régi normák, értékek ereje meggyengül.
Az a nómia Robert K. Merton szerint: ha a társadalom által
elfogadott, és kívánatosnak tartott értékeket, célokat a társadalom tagjainak
egy része nem képes megengedett eszközökkel elérni.
A kívánatos célok és a célok elérésére szolgáló megengedett eszközök
közti harmónia hiánya feszültségek kialakulásához vezet, amelyből Merton
szerint négyféle kiút lehetséges:
? Újítás:
a feszültségcsökkentésnek az a módja, amikor az egyén elfogadja a társadalom
által kitűzött célokat, és nem megengedett eszközökkel próbálja elérni őket.
? Visszahúzódási
reakció: az egyén elutasítja mind a legitim célokat, mind a legitim eszközöket.
Megnyilvánulása az öngyilkosság, az alkoholizmus, a kábítószer fogyasztás.
? Ritualizmus:
az egyén már nem ismeri el a társadalmilag elfogadott célok értékét, de a
megengedett eszközöket rutinszerűen alkalmazza. Például: munkamánia.
? Lázadás:
az egyén elutasítja a társadalom által felkínált célokat és eszközöket, de új
célokat tűz maga elé, amelyeket újfajta eszközökkel kíván elérni. Ilyen minden
forradalmi cselekedet és megújulási mozgalom.
A deviáns viselkedés kialakulásának szociálpszichológiai
magyarázatai:
A szocializáció kétféle
értelemben is hozzájárulhat az egyén deviánssá válásához. Egyrészt azáltal,
hogy a személyiségfejlődés folyamatában gyermekkorban fellépő rendellenességek
felnőtt korban a személyiség működésének zavaraihoz vezethetnek, másrészt úgy,
hogy a társadalmi tanulási folyamatban az egyén normaszegő viselkedésmintákat sajátít
el.
Minősítési vagy stigmatizációs elmélet: az egyén nem attól válik
deviánssá, hogy normaszegő módon viselkedik, hanem attól, hogy a környezete őt
deviánsnak minősíti, és ennek megfelelően viszonyul hozzá.
Deviáns karrier: a kirekesztést követően végbemenő folyamat.
Deviáns viselkedésformák Magyarországon:
v Bűnözés:
A bűnelkövetés
gyakoriságát legtöbbször az ismertté vált bűncselekmények és az elitéltek
számával szokták jellemezni. A bűnözés elsősorban a fiatal férfiak devianciája,
és az elkövetők és az elitéltek száma a leghátrányosabb helyzetű rétegekben a
legmagasabb.
v Öngyilkosság:
Magyarországon
minden ötödik öngyilkossági kísérlet végződik halállal. Minél alacsonyabb
státuszú, rosszabb társadalmi helyzetű csoportot vizsgálunk, annál nagyobb
öngyilkossági gyakorisági mutatókat kapunk.
v Alkoholizmus
és drogfogyasztás:
Az
alkoholfogyasztás elsősorban a férfiakra jellemző deviancia. A drogfogyasztó
fiatalok nagyszámban kerülnek ki olyan családokból, ahol a szülők elváltak.
v Lelki
betegségek:
A lelki
betegségek főképpen a nőket súlytják.
A deviáns viselkedés okai Magyarországon:
Az öngyilkosság, alkoholizmus és
más devianciák magas száma nagy valószínűséggel összefügg azzal, hogy a
társadalom széles rétegei számára nem elérhetőek az általánosan elfogadott és
kívánatosnak tartott célok.
Társadalmi csoport:
Kiscsoport: közvetlen személyes együttműködésen alapuló, tartós,
többé-kevésbé szilárdan strukturált alakzatok, személyközi (interperszonális)
együttesek. Ez 20-25 fő. Ilyen csoportméreten belül vagyunk képesek egymást a
maga egyediségében észlelni, és a csoporton belül személyre szabott
kommunikációt folytatni.
Elsődleges csoport: az emberek olyan kisközössége, amelyet szoros
érzelmi szálak fűznek össze, és amely a szocializáció szempontjából meghatározó
jelentőségű, mint például a család és a baráti közösség.
Másodlagos csoport: tagjainak kapcsolata általában személytelen,
rendszerint konkrét gyakorlati célok érdekében alakulnak.
Csoport: egy vagy több azonos karakterisztikummal rendelkező egyén
véges számú halmaza. Ilyenek például a társadalmi osztályok, rétegek,
generációs és nemi csoportok, etnikai közösségek.
Kategoriális csoport: a csoporttagok által hordott közös ismérvre
utal, melyek következtében a társadalmi nagycsoportok a társadalmi szerkezet
eltérő pozíciói mentén helyezkednek el.
Sokaság: olyan emberek, akik ugyanabban az időben ugyanazon a
helyen tartózkodnak, de más kapcsolat nem köti össze őket. Ilyen a buszra
várakozók csoportja vagy egy színház nézőközönsége.
A csoporton belül zajló
folyamatok három fázisa:
- csoportelőzmények
(input)
- csoportfolyamatok
- csoport-utótörténet
vagy csoportkövetkezmények (output)
A csoportfolyamatok
természetét befolyásoló tényezők:
o a
csoportba tömörült tagok személyes jellemzői
o a
csoportalakulást meghatározó külső, társadalmi tényezők
o a
halmazszerű együttesség társadalmi kerete, a születő csoport társadalmi
integrálódási módjának jellemzői
A csoportszerűség legelemibb
szintje a társas halmaz. Jellemzője a strukturálatlanság, viselkedése nem
prognosztizálható. Nem minden társas halmaz lesz csoport.
A csoportképződés legalapvetőbb
mozgatója a társulási indíték, társas ösztön, melyhez a szocializáció során
elsajátított mintáknak kell társulni.
A társulási késztetés
felerősödik a következőkben:
w stresszhelyzet
w értékelési
helyzet, amikor nézeteink helytállóságában megrendülünk
w az
egyén társadalmi integráltságának hiánya
w közös
érdek
A csoport utótörténete: azt mérlegeli, hogy a szóban forgó
csoportnak milyen produktumai vannak.
A csoport szerkezete meglehetősen
összetett, többrétű képződmény: egymásra rétegződő, egymással szervesen
összefüggő strukturális dimenziókban írható le.
E dimenziók leggyakrabban az
affektív (érzelmi), a kommunikációs, a szerep, a presztízs és a hatalmi
szerkezet.
Az érzelmi és a kommunikációs
struktúra:
Az affektív és kommunikációs
szerkezet leírásának széles körben alkalmazott módszere a szociometria.
A szerepstruktúra:
A társadalmi szerepeket
valamilyen pozícióhoz kötődő elvárások nyalábjai alkotják. Két legfontosabb
tulajdonságuk anticipáló természetük és normatív jellegük. A szerepek
anticipáló jellege azért fontos, mert vezérli az egyén viselkedését, előrejelzi
a másik személy attitűdjét, beállítódását. A szerepek normatív jellege segít
beilleszteni saját viselkedésünket a társadalomba. Az elvárások jó része
kötelező jellegű, ha nem vesszük őket figyelembe, a csoport szankcionálja
viselkedésünket.
A szerepelvárásokat a
következmények súlyossága szempontjából Ralph Dahrendorf az alábbi csoportokba
sorolja:
v Kann-típusú
elvárások: az illem és jómodor szabályai, megszegésük csak csekély szankcióval
jár.
v Soll-típusú
elvárások: megszegése kiközösítést, elkerülést, deviáns megbélyegzést von maga
után.
v Muss-típusú
elvárások: semmibevétele büntetőjogi felelősségre vonást eredményez.
Konvencionális szerepek: a struktúra jelöli ki számunkra.
Személyiségből fakadó (interperszonális) szerepek: az egyén
jellegzetességeit emelik ki.
Velünk született szerepek: születésünk által meghatározott.
Szerzett szerepek: mi magunk választjuk.
Pervazív szerepek: az egyén minden más szerepére hatnak,
valamiképpen módosítva azt.
Családi szerepek: a rokonsági hálózatban betöltött státuszhoz
kötődnek.
Foglalkozási szerepek: a munkavégzés színtereihez, különböző
szervezetek pozícióira vonatkoznak.
Szituációs szerepek: rövid ideig tartó helyzetekre jellemzőek, és
főleg a modern társadalmakban fordulnak elő nagy számban.
Az intim szféra szerepei: a magánélet bizonyos területeit fedik le.
Ilyen például az ismerős, a barát, a szerető szerepe.
Szerepfeszültség: egy adott szerepen belül is sokféle - időnként
egymásnak ellentmondó - elvárást fogalmaznak meg a szereppartnerek.
Szerepszegmensek: a szereppartnerekhez kötődő elvárások halmazai.
A presztízs- és a hatalmi
struktúra:
Hatalom: olyan eszközök birtoklása, melyekkel mások viselkedését
szabályozni, befolyásolni tudjuk.
A szociálpszichológiai
értelemben használt hatalom formái:
? Jutalmazó
és büntető hatalom: a szankcionálás eszközeinek birtoklása jellemzi.
? Kompetencián
alapuló hatalom: a szükséges információk és képességek birtoklása jellemzi.
? Azonosulási
hatalom: a hatalom az engedelmeskedő fél személyes azonosulási késztetésből
ered.
? Legitim
hatalom: meghatározott normák, szabályok elfogadásán alapul.
Csoporthatalom: annak a nyomásnak a mértéke, amelyet a csoport
gyakorolhat tagjaira a normák, hagyományok, értékek betartása érdekében.
Társas növekmény: szociális facilitációs hatás következménye.
Személyközi viszonyok: leírását célzó elméletek az identitás
kialakulásának, a társadalom által felkínált szerepek, értékek, normák
internalizációjának folyamatait elemzik.
Társas kölcsönhatás: azok az események, folyamatok, amelyek az
interakcióban résztvevő egyének érzés- és gondolatvilágában, viselkedésében
végbemennek akkor, ha mások jelenlétének tudatában vannak.
Prezentáció: amikor mások számára megmutatkozunk, a magunkról
kialakított képet észrevétlenül kontrolláljuk. Célja: bizonyos előnyök elérése
az interakció folyamatában.
Homlokzat: énünk mások által látható oldala.
Prezentációs stratégiák
Csepeli György szerint:
° Az
ellentétes motivációk eltitkolása.
° A
hibák eltitkolása.
° A
folyamat eltitkolása és a végeredmény bemutatása.
° A
,,szép" oldalak kidomborítása.
° Az
adott interakcióban fontosnak vélt értékek hangsúlyozása.
° Az
önzetlenség látszata.
A másik személy észlelése:
Az észlelés kölcsönössége: észleletünket erősen befolyásolja a
másik emberhez fűződő viszonyunk.
Észleletünk a valóságról merev,
leszűkítő és csonkoló. Az észlelés kezdeti fázisában rendszerint rögzítünk egy
képet, amit az új információk hatására nem, vagy csak nehezen változtatunk meg.
Oktulajdonítás: motívumok, célok, szándékok, vágyak, szükségletek
kivetítése mások viselkedése mögé, amely szándékok, célok, vágyak többnyire
saját szándékaink, céljaink, vágyaink.
Az ítéletalkotás szabályszerűségei:
Elütés elve: minél inkább elüt valakinek a viselkedése a tagsági
kategorizáció alapján elvárttól, annál inkább következtethetünk a
személyiségére.
Alternativitás elve: minél több lehetőség közül választ az egyén,
vagyis minél tágabb az a tér, amelyben mozoghat, annál többet mondhatunk az
egyénről.
Involváció elve: erősebb késztetést érzünk arra, hogy az illetőről
ítéletet alkossunk akkor, ha a másik személy viselkedése bennünket is érint.
A személyekre vonatkozó ítéletek
alkotásakor leggyakrabban elkövetett hibák: a személyi ok tulajdonítása, a
beskatulyázás, valamint a projekció.
Személyi okot tulajdonítunk minden történésnek függetlenül attól,
hogy annak bekövetkezte ténylegesen visszavezethető-e emberi cselekvésre.
A beskatulyázás során bizonyos jellemzők alapján tipizáljuk az
egyéneket, és a típusnak megfelelő tulajdonságokkal ruházzuk fel.
A projekció: mások viselkedése mögött olyan szándékokat,
szükségleteket vélünk felfedezni, amelyek saját elfojtott szándékaink,
szükségleteink.
Személyközi kapcsolat: az emberek endogén okok folytán érintkeznek
egymással.
Magyarázat a rokon- és
ellenszenvi kapcsolatok kialakulására:
Homogenitás elve: azokat az embertársainkat kedveljük, akik
olyanok, amilyenek mi magunk vagyunk, vagyis ,,hasonló a hasonlót vonzza".
Komplementaritás elve: azt az embert kedveljük, aki más, mint
amilyenek mi vagyunk, akiben megleljük azokat a képességeket, tulajdonságokat,
amelyek belőlünk hiányoznak.
Csereelmélet: azokat szeretjük, akiktől a legkisebb költség
mellett a legnagyobb nyereséget várhatjuk.
Kognitív disszonancia: az ember nehezen viseli el az egymásnak
ellentmondó tudattartalmakat.
Mélylélektani magyarázatok: a felnőtt személyiség a legfontosabb
barátságokban, szerelmekben a kapcsolatképzés gyermekkori mintáit reprodukálja,
amelyek a korai szocializáció szakaszában épültek be a személyiségbe.
Sztereotípiák: különböző társadalmi nagycsoportra vonatkozó
megállapítások, amelyek egy-egy csoport vonatkozásában nagyfokú közmegegyezésen
alapulnak, és időben meglehetősen szívósan fennállnak.
A sztereotípia feladatai:
Igazolni képes egy-egy csoport kategorikus elutasítását, és ily
módon a csoportközi viszonyokban fennálló egyenlőtlenségek igazolására,
leleplezésére szolgál.
Válogatás vagy kivetítés révén fenntartja az észlelés és a
gondolkodás egyszerűségét, kielégíti a gyors tájékozódás, felszínes, de könnyű
eligazodás igényét.
A csoport tagjai a sztereotípiák segítségével ,,félszóból"
is megértik egymást, s ezáltal kommunikációjukat az ismerősség, otthonosság,
bennfentesség jellemzi.
Kategorizáció: a megismerés egyik legalapvetőbb eljárása, melynek
révén a jelenségeket osztályozzuk, rendszerezzük aszerint, hogy bizonyos jegyek
előfordulnak-e bennük, vagy sem.
Kategoriális észlelés: hiányos ismereteinket a kategóriákra
vonatkozó tudásunkkal egészítjük ki.
Az előítélet:
Előzetes ítéleteink csak akkor
válnak előítéletté, ha az újonnan feltárt ismeretek nem képesek változtatni
rajtuk.
A tekintélyelvű személyiség: jellemzői a merev, konvencionális
gondolkodás, tekintélytisztelet nála magasabb pozíciót betöltő egyének iránt,
és gyanakvás, megtorlásra való hajlandóság a gyengébbek felé.
Frusztráció: ha az ember saját tudatos életének keretein belül nem
tud szembenézni a konfliktusokkal, és képtelen arra, hogy azokat megoldja. A
feszültségeket elfojtva azok kikerülnek a tudatából, és megmarad a kudarc, s a
vele együtt járó bizonytalanságérzés.
A hirtelen társadalmi változás, a
mobilitás növekedése által a társadalom különböző rétegeinek, osztályainak
helyzete bizonytalanná válik.
Hozzájárul az előítéletesség
felerősödéséhez a különböző társadalmi csoportok közötti kommunikáció hiánya és
a kialakuló tévképzetek is.
A társadalom heterogenitása, a
kisebbségi csoportok mérete és sűrűsége, valamint a bevándorlás üteme szintén
befolyásolja az előítéletességet a társadalomban.
Az előítélet a tudat egy
állapota, a diszkrimináció azonban a tényleges viselkedés.
Diszkrimináció: olyan cselekedetre utal, mely helytelenül minősít
vagy kezel bizonyos embereket csoporttagságuk alapján.
Család: olyan társadalmi rendszer, ahol a családi kapcsolatok, a
családtagok interakciói nem esetlegesek, hanem összefüggnek egymással és a
családtagok egymáshoz való viszonyából vezethetők le.
Talcott Parsons szerint a férfiak
instrumentális, a nők expresszív szerepet töltenek be. Az instrumentális szerep
alapvetően technikai jellegű feladatokat jelent: ítélkezés, döntés,
végrehajtás. Az expresszív a támogató, összhangteremtő, feszültségoldó feladat.
A család funkciói:
w A
család reprodukciós funkciója. A reprodukció a társadalom utánpótlását,
biológiai újratermelődését biztosítja.
w Gazdasági
és fogyasztási funkció.
w Szocializáció.
w A
felnőttek pszichés védelme. A család erős érzelmi köteléket jelent tagjai
között.
Családformák, háztartás:
Nukleáris vagy kiscsalád: a szülők és közvetlen leszármazottaik
együttélését jelenti.
Kiterjesztett vagy nagycsalád: a rokonok több mint két generációja
él együtt közös háztartásban.
Hiányos vagy csonka család: az egyik szülő nem él együtt a
kiscsaláddal.
Zárt család: az olyan családok, amelyek kevés külső kapcsolattal
rendelkeznek, társadalmi kapcsolataik szűkek.
Nyitott család: sok külső kapcsolattal rendelkezik.
Háztartás: együtt lakó, együtt fogyasztó, a megélhetési költségeket
közösen viselő emberek csoportja, akik általában, de nem feltétlenül rokonok.
Háztartástípusok:
o Nukleáris
családi háztartás: egyetlen nukleáris család tagjai élnek együtt.
o Kiterjesztett
családi háztartás: egy nukleáris család tagjain kívül más, a családmaghoz
közvetlenül nem tartozó rokonok élnek együtt.
o Több
családmagból álló háztartások, ahol több családmag, legtöbbször a szülők és
házas gyermekük házastársával élnek együtt.
o Olyan
háztartás, amelynek tagjai közül senki sem tartozik ugyanazon családmaghoz,
például két egyedülálló nem házas unokatestvér együttélése egy háztartásban.
o Egyszemélyes
háztartás.
A háztartásokhoz tartozhatnak
továbbá szolgák, cselédek és más lakók is.
Házasságkötés: az az aktus, amellyel felnőttek egymással
házastársi-családi kapcsolatot létesítenek. Házasságon általában magát a
kapcsolatot értjük, annak egész folyamatát a létesítéstől a megszűnésig.
Élettársi kapcsolat: jogi cselekmény nélküli tartós együttélés.
Házasságtípusok:
v Monogám
házasság: egy férfi és egy nő házas együttélése.
v Poligám
házasság: ahol egy férfinak vagy nőnek több házastársa van.
° Poliandria:
egy nőnek több férje van.
° Poligínia:
egy férfinek több felesége van.
° Csoportházasság:
több férfi és több nő él együtt közösen házas kapcsolatban.
v Endogámia:
a csoporton (törzs, klán, falu) belülivel kötött házasság.
v Exogámia:
a csoporton kívülivel kötött házasság.
v Homogámia:
az a házasságkötés, ami egy adott társadalmi osztályon, rétegen, etnikumon,
vallási felekezeten belül történik.
v Heterogámia:
amikor a vőlegény és a menyasszony más-más csoport tagja.
Vérfertőzés: a vérrokonok tiltott házassága és/vagy tiltott
szexuális kapcsolata.
Válás: a házasság felbontása, a házastársak különválása.
Nyers válási arányszám: az ezer lakosra jutó válások száma.
Bántalmazás a családban:
Megrontás: olyan nemi aktus, amelyet felnőttek kezdeményeznek a
törvényes kornál fiatalabb gyermekkel.
Vérfertőzés: közeli rokonok közötti szexuális kapcsolat, amikor
felnőttek csecsemőt, gyermeket használnak szexuális céllal.
A bántalmazások nem feltétlenül
szexuális jellegűek, és nem mindig gyermekek ellen irányulnak.
Asszonyverés.
A gyermekek családon belüli
fizikai bántalmazása.